
Social media komen steeds vaker om de hoek kijken bij het werven en selecteren van sollicitanten. Zoals Marketingfacts op hun blog schreef is er ondertussen een nieuwe arbeidsmarkt ontstaan, de online arbeidsmarkt.
Uit de Randstad WerkMonitor blijkt dat zestig procent van de Nederlandse werknemers een profiel heeft op een social media website. Bijna een kwart van alle werknemers zet social media in om zichzelf specifiek als werknemer te profileren. Veel werknemers zien arbeidskansen in het gebruik van social media, namelijk 55 procent van de werknemers zegt dat social media ze kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Een goed netwerk is hiervoor altijd belangrijk geweest, maar met netwerksites als LinkedIn en Twitter is het uitbreiden van je netwerk en dus het vergroten van je kansen op de arbeidsmarkt, in een keer enorm gegroeid. Ook voor werkgevers zijn deze social media een goede ontwikkeling. Als organisatie is je online profilering op social media belangrijk omdat dit tevens je visitekaartje is naar de buitenwereld. Veel werknemers zoeken via social media informatie over een werkgever, ter voorbereiding op een sollicitatie.
Tribal People op Twitter Wij als werving en selectiebureau zitten natuurlijk midden in de online arbeidsmarkt. Daarom kunnen we niet achterblijven met deze ontwikkelingen op het gebied van social media. Aangezien daarnaast veel werknemers aangeven dat zij social media gebruiken bij het vinden van een nieuwe baan willen wij onze Twitter account nogmaals onder de aandacht brengen. Blijf op de hoogte van de nieuwste vacatures enonline marketing nieuwtjes!
Nederland koploper in gebruik LinkedIn en Twitter Uit een onderzoek van comScore blijkt dat Nederland een koploper is in het gebruik van LinkedIn en Twitter. Vooral hogeropgeleiden en dan met name professionals tot dertig jaar, zijn het meest actief op deze social media. Het loont dus zeker om actief gebruik te maken van social media. Het laat zien dat het je bereik vergroot en dat de kansen op geschikte matches toenemen. Toch biedt slechts een minderheid van de werkgevers toegang tot social media op het werk. Het gebruik van social media is iets waar werkgevers in de toekomst niet langer omheen kunnen. De online arbeidsmarkt zal niet snel inkrimpen. Social media is een factor waar je je voordeel mee kunt doen!
Profileer jezelf op Social Media Om je als werknemer neer te zetten op social media is het allereerst van belang om noemenswaardige content te posten. Zorg dat de informatie die je deelt via sociale netwerken delenswaardig is. Zo vergroot je je online aanwezigheid en wordt je steeds bekender. Daarnaast is het ook van belang om aan te sluiten bij relevante groepen. Ga op LinkedIn en Facebook eens op zoek naar groepen binnen jouw vak- en interessegebied en neem actief deel aan de discussies. Vraag ook referenties aan uw LinkedIn connecties om je geloofwaardigheid te vergroten.
|
|